صنایع دستی و سوغات چند شهر زیبای ایران
تاریخ : دو شنبه 27 خرداد 1398
نویسنده : admin

پارچه دستباف
پارچه های دستباف یکی از بهترین سوغاتی های ایران هستند که بسته به شهری که از آن بازدید می کنید متفاوت اند. قلمکاری، چاپ نساجی سنتی اصفهان است که از مهرهای چوبی برای چاپ گل ها، اشکال هندسی و الگوهای عربی بر روی پارچه های کتان استفاده می شود.
پارچه ای که در کرمان ساخته می شود پته نام دارد، یک پارچه تزئینی دست ساز شده از پشم که به طور طبیعی رنگ شده است. همینطور پارچه معروفی که در یزد وجود دارد ترمه است، طراحی های زیبا بر روی پارچه های ابریشم از ترمه یک پارچه ی لوکس می سازد. ترمه مخصوصا برای ساخت کیف پول، کفش، سفره و … استفاده می شود.
سوغاتی های ایران
گیوه
گیوه ها کفش های سنتی هستند که در مناطق کوهستانی، استان فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و زنجان رواج دارند همچنین تولید گیوه در شهر زنجان و استان مرکزی نیز رواج دارد.
همه مراحل تولید این پاپوش، دستی است و عموماً از نخ قالی، نخ ابریشم و کف آن از پارچه، چرم یا لاستیک است. گیوه ها به خاطر منافذی که دارند مخصوصا در هوای تابستانی قابل استفاده اند.
سوغاتی های ایران
خوراکی ها، شیرینی، آجیل و ادویه برای مواد غذایی
اگر حسابی شیرینی دوست هستید سوهان قم و گز اصفهان را فراموش نکنید. چه غذایی مقوی تر از پسته و چه جایی بهتر از کرمان؟ اگر در بازارهای کرمان قدم بزنید مطمئنا نمی توانید از کنار پسته هایی که با دهان باز به شما لبخند می زنند به سادگی بگذرید.
مسافران مشهد حتما طلای سرخ این شهر را با خود به خانه ببرند. زعفران های مشهد بهترین عطر و طعم را به غذای ما می دهد. و اما گلاب و گلهای معطر محمدی را در فهرست خود یادداشت کنید تا هنگام بازدید از شهر تاریخی کاشان حتما سوغات خوشبوی آن را با خود به خانه ببرید.
سوغاتی های ایران
دست باف ها
مطمئنا کسانی که به ایران سفر می کنند صنایع دستباف را یکی از بهترین سوغاتی های ایران می دانند. هر کدام از شهرهای ایران دستی در این هنر دارند. قالی، گبه، گلیم، فرش ترکمن، قالیچه، پشتی، نمدبافی که از جمله آنها می توان به گبه و گلیم استان کهگیلویه و بویر احمد، فرش ترکمنی استان گلستان، گلیم گیلان و مازندران، حصیربافی های استان سیستان و بلوچستان و … اشاره کرد.
سوغاتی های ایران
صنایع دستی میناکاری
وقتی به اصفهان سفر می کنید متوجه می شوید که این شهر، دیار زیبایی هاست. پس بعید نیست که بسیاری از صنایع دستی ارزشمند در این شهر ساخته شوند. میناکاری برروی بشقاب، گلدان، کوزه و سایر وسایل تزئینی می آید. در ایران، کانون تولید میناکاری شهر اصفهان می‌باشد و استادان برجسته‌ای در تولید آثار مینا مشغول به فعالیت هستند. زیباترین سوغاتی های ایران را می توانید در شهر تاریخی اصفهان پیدا کنید.
سوغاتی های ایران
صنایع دستی خاتم کاری
خاتم‌کاری از هنرهای ظریف و صنایع دستی ایران است که سابقه و ریشه‌ای کهن دارد. خاتم، هنر آراستن سطح اشیاء چوبی به شکل موزاییک با مثلث‌های کوچک، استخوانی و فلزی است که از حدود حداقل چهارصد سال پیش، در بخش‌های مختلفی از ایران به خصوص در شیراز و اصفهان رواج دارد. از این هنر برای ساخت جعبه های جواهرات، قاب عکس و سایر اشیا تزئینی استفاده می شود. اشیا خاتم کاری شده می توانند یکی از بهترین سوغات برای دوستان ما باشند.
سوغاتی های ایران
اشیاء سفالی
اگر به موزه ملی ایران سری بزنید به شما خواهند گفت که سفالگری در ایران قدمتی دیرینه دارد. امروزه شهرهایی مانند لالجین، میبد و نطنز با تولید ظروف و اشیاء سفالی این سنت قدیمی را زنده نگه داشته اند. اشیای سفالی مانند انار، اسب و پرندگان زیبا واقعا نمادهایی زیبا از کشور ایران هستند.
سوغاتی های ایران
قلم زنی
همینطور که در حال قدم زدن در بازار اصفهان هستید، هنرمندانی را می ببینید که در حال حکاکی برروی فلزات هستند. این هنرمندان با استفاده از طلا و نقره و برنز طراحی های را بر روی سینی، گلدان و … ایجاد می کنند و از آنها اشیایی زینتی و زیبا می سازند.
سوغاتی های ایران
فیروزه
شهرت نیشابور فقط به خاطر عمر خیام نیست، بلکه سنگ فیروزه گران قیمت این شهر نیز زبان زد است. بیرون این شهر معادنی است که از آنها سنگ های قیمتی استخراج می شود و به شکل گردنبند، انگشتر و سایر جواهرات ساخته می شود. فیروزه در اشکال هنری مانند فیروزه کوب ساخته می شود. در فرهنگ فارسی اعتقاد بر این است که فیروزه خواص درمانی دارد، ضد سم است و فرد را از خطر چشم زخم در امان می دارد.

منبع:mag.eravel.com



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید